نوشته شده توسط : رضا پیری قدیم - حسین بیگ محمدی وند - پوریا علوی

 


واکنش های جهانی به قرآن سوزی صلیبی ها در امریکا

به دنبال به آتش کشیده شدن کتاب مقدس مسلمانان در مقابل کاخ سفید در واشنگتن و برخی مناطق دیگر امریکا، مسلمانان و آزادگان جهان این اقدام ضد بشری را به شدت محکوم کردند. قبل از همه مردم مسلمان و اسلام دوست افغانستان که خود قربانی تجاوز کفار صلیبی به رهبری ایالات متحده امریکا هستند بپا خاستند و با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز خشم و نفرت شان را از مدعیان دروغین حقوق بشر ابراز داشتند. در ذیل واکنش های اعتراض آمیز برخی کشور ها و شخصیت های مسلمان و غیر مسلمان در برابر کتاب سوزی وحشی های مدعی تمدن از نظر گرامی تان می گذرد.

توهین به قرآن توطئه از پیش طراحی شده صهیونیست ها

دبیر کمیته اسقف های گفتگوهای اسلام ومسیحیت در لبنان، توهین به قرآن کریم و آتش زدن آن را توطئه ای ازپیش طراحی شده توصیف کرد.

«آنتوان ضو» در گفتگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: مسئله جسارت به قرآن اگرچه تا کنون به این شکل صورت نگرفته بود؛ اما زمزمه های آن از قبل وجود داشت.

وی گفت: لابی های صهیونیست در رسانه های گروهی غرب آنرا به راه انداخته و ابتدا ملت ها و دولت های غربی را فریب داده و تصویر مسلمانان را خشن و قرآن را کتابی نامقبول حتی در میان مسلمانان جلوه دادند، بعد طرح این جنایت را ریختند.

وی افزود: کتابهای آسمانی برای همه مقدس است و نباید مورد تعرض قرار گیرند چون دور از شأن انسانیت است؛ ما عرب ها چه مسلمان و چه مسیحی باید با هم متحد شویم چون دشمن ما یکی است و اسرائیل نمی خواهد فقط به قرآن تعرض شود بلکه می خواهد قدس را به آتش بکشد؛ برای صهیونیست ها، مسلمان ومسیحی تفاوت نمی کند.

این کشیش مسیحی گفت: صهیونیست ها می خواهند با هدف قرار دادن مسلمانان و مسیحیان دولت نژادی خود را برپا کنند؛ بنابراین باید همگی در برابر خطر صهیونیسم متحد شویم و با عقیده؛ فرهنگ؛ و رسانه در برابر انان مقاومت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امریکا از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی همواره حامی آن بود و حتی به مسلمانان و مسیحیان تجاوز می کند تا از اسرائیل حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه رژیم اسرائیل توانست امریکا را فریب دهد که مسلمانان و عربها عامل حوادث 11 سپتامبر بوده اند افزود: رژیم صهیونیستی نمی خواهد همزیستی مسیحیان و مسلمانان ادامه یابد وقصد دارد حضور مسلمانان در غرب را ریشه کن کند چون می داند ریشه تمدن غرب مسیحی از شرق بوده است و اگر چه شرق امروز سرمایه نفت و گاز دارد اما در حقیقت سرمایه اصلی ان تمدنهای بشری؛ ادیان اسمانی و فرهنگ انسانی است.

وی اظهارداشت: اگر واقعا امریکا به تمدن و فرهنگ و ازادی ایمان دارد؛ باید بداند که رژیم اسرائیل هرگز این ایده ها را نمی پذیرد و حاضر است قران وانجیل را با هم بسوزاند و هیچ اثری از اسلام و مسیحیت را بر جای نگذارد.

دبیر کمیته اسقف های گفتگوهای اسلام و مسیحیت در لبنان افزود: پیروان ادیان اسمانی که بیش از نیمی از بشریت را تشکیل می دهند باید بار دیگر دست به دست هم داده و تمدن متعالی انسانی را بسازند و جامعه ای سرشار از انسانیت و محبت بوجود اورند.

وی گفت: امروز برای همه ثابت شده که در 11 سپتامبر حتی یک صهیونیست زخمی نشده و این نشان می دهد طراح اصلی ماجرا صهیونیست ها بوده اند.

وی افزود: با این همه صهیونیسم می خواهد نه فقط میان مسلمانان بلکه میان مسلمانان و مسیحیان و حتی با پیروان بودا تفرقه انداخته و انان را به جان هم اندازد و اسرائیل از اینکه مسیحیان با حمله امریکا به افغانستان وعراق مخالفت کرده است به شدت عصبانی است و می خواهد از انان انتقام گیرد.

کشيش آمريکايي دروغ بودن ادعاهاي خود را به نمايش گذاشت

رئيس اداره اوقاف شيعيان عراق گفت: کشيش منحرف امريکايي مي خواست به جهانيان بگويد که مسلمانان عامل خشونتهاي موجود در جهان هستند در حالي که خود پيش از هر شخص ديگري به دروغ بودن ادعاهايش ايمان داشت.

«سيد صالح الحيدري» درگفتگو با شبکه خبري العالم افزود : او مي خواست با اين کارش به انسانيت زيان برساند؛ درحالي که ما با الهام از قران از هرگونه خشنونت و جنايت در حق انسانيت اعلام بيزاري کرده و تاکيد مي کنيم توطئه انتخاب ان اقدام و ان کشيش منحرف و حمايت رسانه هاي امريکا و صهيونيسم از او براي اسيب رساندن به انسانيت در سراسر جهان بوده است.

وي با اشاره به اينکه طرحهاي شوم صهيونيستها عليه اسلام به زودي فاش خواهد شد افزود : ضمن محکوم کردن اين جنايت هشدار مي دهيم که روزي خواهد رسيد که امت اسلامي يکپارچه قيام خواهد کرد و جنايتکاران را به سزاي کار خود خواهد رساند.

وي گفت: همه مي دانند که صهيونيسم و حاميان ان عامل حمله به مسلمانان و مقدسات انان مي باشد.

«توهين به قرآن مظلوميت اسلام و مسلمانان را به نمايش گذاشت»

نايب رئيس اداره اوقاف اهل تسنن عراق گفت: جنايت توهين به قرآن و آتش زدن آن مظلوميت اسلام ومسلمانان را در جهان به نمايش گذاشت.

شيخ محمود الصميدعي در گفتگو با شبکه خبري العالم افزود: پس از اين جنايت حتي ان فريبکاري که در قالب کشيش ادعاي ارتکاب چنين جنايتي را مطرح کرده بود و ميليون ها تن ديگر در غرب و شرق جهان اعلام کردند به قران روي خواهند اورد تا بيشتر با آن اشنا شوند.

وي گفت: اين جنايت پيش از انکه به ضرر قران و اسلام تمام شود به نفع انان تمام شد.

الصميدعي تاکيد کرد: اگرچه توطئه عليه اسلام و مسلمانان پايان پذير نيست؛ ولي حتي طراحي جنايتهاي 11 سپتامبر براي ضربه زدن به اسلام بود و خود غربيها پشت سر ان بودند. و روز به روز رازهاي انها فاش مي شود.

وي گفت: امروز امت اسلام بايد هشيار باشد وضمن مستحکم کردن صفوف خود از نفوذ فرصت طلبان ميان خود برحذر بوده و با قدرت تمام از مقدسات؛ پيامبر؛ اهل بيت وياران او دفاع کنند.

قرآن سوزي دل هر مومني را به درد آورد

معاون پتريارک کلداني هاي عراق گفت: جنايت توهين به قرآن دل هر مؤمن ازاده اي را به درد آورد.

کشيش شيلمون وردوني درگفتگو با شبکه خبري العالم افزود: ما مسيحيان مأموريم که مهر ومحبت را ميان انسانها گسترش دهيم و هر کس بر خلاف ان عمل کند نه فقط با خدا مخالفت کرده بلکه بايد بگويم به تمام انسانيت تجاوز کرده است.

وي گفت: پاپ و کليه پتريارک هاي جهان به ويژه مسيحيان عراق و هر انسان ازاده اي چنين اقدام جنايتکارانه را محکوم کردند .

وي افزود: اين جنايتکاران نه فقط خيرخواه نبوده بلکه خواهان هتک حرمت تمام اديان اسماني و پيروان انان هستند.

وردوني گفت: ما در مقابل بايد به گفتگوهاي خود ادامه دهيم تا توطئه هاي انان را خنثي کرده و از خود برانيم و جهان را از شر انان راحت کنيم.

طراحان قرآن سوزي بازيچه صهيونيست ها هستند

يک کشيش کليساي صور و صیدا در لبنان تاکيد کرد که مسيحيان سراسر جهان از کليساي واتيکان تا جناب پاپ پيش از وقوع جنايت اتش زدن قران ان را محکوم کرده و پس از وقوع ان خواهان توبه مجرمان شدند.

«ايلي حداد» درگفتگو با شبکه خبري العالم افزود: آن شخصي که در لباس کشيش ايده طرح چنين جنايتي را مطرح کرده بود قران وحتي انجيل را نخوانده ونمي داند ک قران کتاب رحمت؛ امرزش و صلاح بشريت است.

وي گفت: هرکسي که از محتواي قران اطلاع داشته باشد به همان اندازه به ان احترام مي گذارد و جنايتکاراني که مرتکب اين جنايت شده اند فريب تبليغات صهيونيسم عليه اسلام و مسيحيت را خورده اند و بايد از اقدام خود توبه کنند.

پيروان همه اديان توهين به قرآن را محکوم مي کنند

مدير مرکز اطلاع رساني کاتوليکهاي لبنان تاکيد کرد که پيروان تمام اديان الهي، تمام مسيحيان جهان و در راس انها کليساهاي مسيحيت هر گونه تعرض به مقدس ترين ارمان مسلمانان را محکوم مي کنند.

بشاره الراعي در گفتگو با شبکه خبري العالم افزود: طراحان اين جنايت نه از مسيحيت هستند و نه از کليسا چرا که اين جنايت اهانت به تمام ارزشها و مقدسات اسماني به شمار مي ايد.

وي گفت: مرداني که کلام خدا را مي فهمند هرگز حاضر به اهانت به ان نيستند و بدون شک هيچکس نمي تواند مدعي پيروي از مسيحيت باشد و با چنين جنايتي موافقت کند.

الراعي افزود: من پيش از اين جنايت در امريکا اعلام کردم که تعرض به قران تعرض به تمام کتابهاي مقدس اسماني است و فتنه بزرگي در جهان بوجود مي اورد.

وي گفت: از تمام خير خواهان مي خواهم که براي محکوميت اين جنايت و تلاش براي تحکيم گفتگوهاي اسلام و مسيحيت اقدام کنند.

الازهر: مسلمانان از واکنش های نابخردانه خودداری کنند

سخنگوی الازهر با تاکید بر ضرورت پاسخگویی به اقدام توهین آمیز صورت گرفته علیه قرآن، خواستار خودداری مسلمانان از هرگونه واکنش تند و نابخردانه شد.

«محمد رفاعة الطهطاوی» در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: ما باید به دور از هرگونه هیجان به این اقدام زشت پاسخ عقلانی و محتاطانه ای دهیم بدون اینکه پیامدهایی منفی به همراه داشته باشد.

وی گفت: اکنون در این برهه زمانی ما باید با آشکارکردن حقایق اسلام، شبهات را از بین ببریم و خود را بعنوان یک مسلمان آزاده معرفی کنیم؛ که این امر می تواند بهترین پاسخ به این اقدام نادرست و زشت باشد.

الطهطاوی افزود: پاسخ واقعی به توهین به مقدسات این است که با قیام در کشور خود به دشمنی ها پاسخ دهیم و برموضع ثابت خود تاکید کنیم .

الطهطاوی تاکید کرد: برخی نهادهای غربی می دانند که گرایش مردم جهان به اسلام در حال افزایش است، لذا تلاش می کنند دشمنی برای کمونیست و سوسیالیست ایجاد کنند؛ و در همین راستا اسلام و مسلمانان را شیطان و خطرناک توصیف می کنند.

وی با بیان اینکه مسلمانان باید تصاویر نادرست مطرح شده درباره اسلام را از بین ببرند، گفت: مسلمانان باید از واکنش های هیجانی و تند بپرهیزند زیرا هدف از این توهین ها تحریک کردن مسلمانان و وادار کردن آنها به نشان دادن پاسخی است که هیچ نفعی به همراه ندارد. متأسفانه سال هاست صدای الازهر خاموش بوده و همسو با رژیم حسنی مبارک در مقابل جنایات صهیونیست ها در حق فلسطینی ها و توهین صلیبی‌ها به اسلام و قرآن سکوت اختیار کرده و کاری نمی کند.

رهبرسابق اخوان المسلمین: مسلمانان به قرآن عمل کنند

رهبر سابق گروه اخوان المسلمین مصر با تاکید بر بی تاثیر بودن اقدام اهانت آمیز صورت گرفته علیه قران در آمریکا، خواستار عمل امت اسلام به مفاهیم قرآن شد.

«محمد مهدی عاکف» در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: مسئله سوزاندن قرآن در عمل اقدام بی ارزش و بدون تاثیری بود، اما جهان عرب و اسلام با زیر پا گذاشتن اصول، ارزشها، اخلاق، آزادی و احترام به دیگران که در قران بدان تاکید شده؛ در واقع در حال توهین به قرآن است.

وی از امت اسلامی و عربی خواست پیش از هرچیز با دقت در مفاهیم قرآن به این مفاهیم عمل کنند.

رهبر سابق جماعت اخوان المسلمین مصر تاکید کرد: سوزاندن قران زشت تر است یا سوزاندن عراق، افغانستان، فلسطین و سومالی؟؛ کدامیک واجب تر است، اینکه از یک کشیش بی ارزش که قرآن را نمی شناسد متنفر شده و بر ضد او قیام کنیم، یا اینکه در برابر کسانی بایستیم که با زیر پا گذاشتن اصول، اخلاق و ارزشهای قرآن در کشور خودمان به قرآن توهین می کنند.

انجمن کار اسلامی بحرین: ضرورت بازنگری آزادی ها در غرب

رییس انجمن کار اسلامی بحرین، توهین به مقدسات را مهم ترین دلیل برای بازنگری حد و مرز آزادی ها در کشورهای غربی دانست.

«شیخ محمد علی المحفوظ» در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: اهانت به مقدسات، ضرورت رسیدگی به وضع آزادی ها درغرب و بازنگری در حد و مرزهای این آزادی ها را یادآور می شود، و در واقع جایی که این آزادی ها با تعرض به مقدسات و نمادهای مذهبی برخورد می کند، باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: نمی توان به بهانه آزادی ها و دموکراسی به حد و مرزها و ارزش های مذهبی تعرض کرد، زیرا چنین رویکردی جامعه انسانی را به هرج و مرج خواهد کشاند.

رییس انجمن کار اسلامی بحرین با اشاره به ضرورت هوشیاری مسلمانان در برخورد با چنین حوادثی گفت: مسلمانان باید بالاترین جایگاه را برای قرآن قائل شوند و این جایگاه را در عرف، قوانین و آیین های خود به کار بندند.

عطا الله حنا: اهانت به قرآن، توهین به همه بشریت است

سر اسقف ارتدوکس های قدس اهانت به قرآن را توهین به همه بشریت و ادیان آسمانی و بویژه مسیحیت دانست.

«عطا الله حنا» در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: توهین به قرآن کریم و سوزاندن آن توهین به نمادهای مذهبی اسلامی است و به زیان همه ماست؛ و اشتباه است فکر کنیم سوزاندن قران کریم فقط توهین به مسلمانان است.

وی افزود: قرآن برای همه بشریت است، و زمانی که به آن توهین می شود به بشریت و همه ادیان آسمانی توحیدی بویژه مسیحیت توهین شده است .

عطا الله حنا گفت: مسیحیان عرب، قرن های زیادی با فرهنگ اسلامی زندگی کردند بنابراین توهین به قرآن؛ توهین به آنان، و توهین به مسجد الاقصی مبارک و کلیسای القیامه نیز به شمار می رود.

سر اسقف ارتدوکس های قدس خاطرنشان کرد: ارتباط بین مسلمانان و مسیحیان بسیار فراتر از گفتگو و همکاری است؛ و مسلمانان و مسیحیان دارای ریشه، هویت، سرزمین و وابستگی های مشترکی هستند و ما نیز از کرامت، مقدسات، ملت و قدس دفاع می کنیم.

وی تاکید کرد: سوزاندن قران کریم، اقدامی جنایتکارنه و غیر انسانی بوده و کشیش گمراه آمریکایی تری جونز و گروه وی که از 50 نفر کمتر هستند؛ در جامعه آمریکا و دیانت مسیحی چیزی به شمار نمی روند و همه کلیساهای دنیا مخالفت خود را با اقدام توهین آمیز این کشیش و طرح ها و برنامه های او اعلام کردند.

رژیم صهیونیستی متهم اصلی توطئه توهین به قرآن

یکی از علمای لبنان، با انتقاد از موضع سست دولت آمریکا در قبال توهین به قرآن در این کشور، رژیم صهیونیستی را متهم اصلی این توطئه دانست.

«شیخ ماهر حمود» در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: آمریکا در قبال مساله قرآن سوزی موضعی بسیار سست و شرم آور اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پشت پرده توطئه توهین به قرآن قرار دارد، تاکید کرد: هدف رژیم صهیونیستی از راه اندازی چنین برنامه ای منحرف کردن افکار عمومی مسلمانان از مسائل اساسی خود و مشغول کردن آنان به درگیری با مسیحیان است.

ماهر حمود خاطرنشان کرد: نباید در برخورد با این مساله مبالغه کرد، زیرا کشیشی که این مساله را برانگیخت صاحب کلیسایی کوچک است که پیروان بسیار اندکی دارد و بین مسیحیان از هیچ جایگاهی برخوردار نیست؛ تا جایی که حتی دختر آن کشیش پدر خود را دیوانه معرفی کرده است.

این عالم لبنانی تاکید کرد: مسلمانان مشکلی با مسیحیان ندارند؛ بلکه مشکل آنان با صهیونیسم است که برخی از مسیحی ها از قبیل جورج بوش و تری جونز را برای تحقق اهداف خود به کار گرفته است.

ماهر حمود افزود: متهم اول این ماجرا رژیم صهیونیستی و متهم درجه دوم سازمان سیا است که در مدت کوتاهی با بزرگنمایی هر چه بیشتر این مساله سعی کردند از آن برای ضربه زدن به اسلام و مسلمانان سوء استفاده کنند.

مزدور صهیونیستها، عامل جنایت توهین به قرآن

یکی از اساتید حوزه علمیه قم در ايران تاکید کرد، عامل جنایت توهین به قرآن یکی از مزدوران صهیونیسم جهانی است. «شیخ علی الکورانی» در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: مسیحیان بدنبال مقابله با مسلمانان و سوزاندن کتاب آسمانی آنان نسیتند، بلکه این صهیونیستها هستند که برای چنین توطئه ای برنامه ریزی کرده اند.

الکورانی افزود: تری جونز که موضوع توهین به قرآن را مطرح کرد، تاکنون قرآن را نخوانده و او فقط مزدوری برای صهیونیسم جهانی است.

الکورانی تاکید کرد: صهیونیست ها به شدت درتکاپو هستند تا مسلمانان را با مسیحیان درگیر کنند.

این استاد حوزه علمیه قم، با انتقاد از سکوت برخی دولت های عربی و اسلامی درقبال توهین به قرآن کریم گفت: آنها غیرت و تعصب اسلامی و دینی خود را از دست داده اند.

وی در پایان از واکنش های علمای مسلمان و مسیحی، نخبگان، ملت ها در سراسر جهان، برای محکوم کردن این اقدام توهین آمیز ضد مقدسات اسلامی قدردانی کرد.

پیروان همه ادیان توهین به قرآن را محکوم می کنند

مدیر مرکز اطلاع رسانی کاتولیکهای لبنان تاکید کرد که پیروان تمام ادیان الهی، تمام مسیحیان جهان و در راس انها کلیساهای مسیحیت هر گونه تعرض به مقدس ترین ارمان مسلمانان را محکوم می کنند.

بشاره الراعی در گفتگو با شبکه خبری العالم افزود: طراحان این جنایت نه از مسیحیت هستند و نه از کلیسا چرا که این جنایت اهانت به تمام ارزشها ومقدسات اسمانی به شمار می اید.

وی گفت: مردانی که کلام خدا را می فهمند هرگز حاضر به اهانت به ان نیستند و بدون شک هیچکس نمی تواند مدعی پیروی از مسیحیت باشد و با چنین جنایتی موافقت کند.

الراعی افزود: من پیش از این جنایت در امریکا اعلام کردم که تعرض به قران تعرض به تمام کتابهای مقدس اسمانی است وفتنه بزرگی در جهان بوجود می اورد.

وی گفت : از تمام خیرخواهان می خواهم که برای محکومیت این جنایت وتلاش برای تحکیم گفتگوهای اسلام و مسیحیت اقدام کنند.

همگامی آشوریان با خیزش جهانی علیه صهیونیزم و استکبار

 

دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان در نامه‌ای به آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی اعلام کرد که آشوریان با خیزش جهانی بویژه مسلمانان علیه صهیونیزم و استکبار جهانی و در پیروی از فرامین معظم‌له همگام و همراه هستند.

 

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، «بوناتن بت کلیا» که نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی ايران نیز می باشد، در این نامه آورده است:بسیار متاسفیم که یک‌بار دیگر دست‌های جنایتکار و پلید دشمنان خدا و بندگان او از آستین عده‌ای نابخرد بیرون زده و اینگونه کلام خداوندی را مورد هتک حرمت قرار داده‌اند.

 

وی می افزاید: بسیار خشمگین هستیم که پیشقراولان این عمل زشت و شنیع، نام مقدس مسیح و لباس روحانیت مسیحیت را دست‌آویز قرار داده‌اند، در حالیکه این جنایت با آموزه‌های عیسی مسیح و پیروان راستینش در تقابل محض است و یقینا می‌تواند تجسم شیطان و اعمال ننگینش باشد.

 

دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان خاطرنشان کرده است: بسیار نگرانیم که اینگونه افراطی‌گری‌های دوران جاهلیت و بربریت، بر روابط برادرانه و بسیار صمیمی جوامع مسیحی و همسنگر با مسلمانان جهان به ویژه جامعه عدالت‌محور و عدالت‌جوی ایران خدشه‌ای جبران ناپذیر وارد سازد.

 

«بت‌کلیا» در نامه خود به رهبر انقلاب اسلامی اعلام کرده است: بسیار رضایت‌مند و خرسندیم که آن رهبر فرزانه در پیام تاریخی خود و برگرفته از تعالیم ادیان و صداقت الهی برائت جامعه مسیحیت را از این توطئه صهیونیستی - استکباری اعلام کردند تا مرهمی آرام‌بخش بر دل و جان همه مؤمنین جهان باشد.

نماینده آشوریان در مجلس ايران در بخش پایانی نامه خود به رهبر انقلاب ايران نوشته است: ما آشوریان مسیحی که از بدو اسلام همواره در کنار برادران مسلمان خود در کشورهای منطقه به ویژه ایران، عراق، لبنان، سوریه و ترکیه بر مبنای توحید الهی و پیام‌آوران حضرت حق خون وحدت و محبت در رگ‌هایشان ساری و جاری بوده، با اعلام انزجار از اعمال ضد الهی و دینی، حمایت خود را از خیزش جهانی بشریت به ویژه مسلمانان جهان در محکومیت صهیونیسم و استکبار جهانی اعلام کرده و همواره خود را با ملت ایران و اوامر رهبر معظم در این نهضت همگام می‌دانیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 637
|
امتیاز مطلب : 124
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
تاریخ انتشار : 7 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا پیری قدیم - حسین بیگ محمدی وند - پوریا علوی

فاجعه ی تاسف بار سوزاندن قرآن

 

 
 

 

این روزها جهان شاهد پخش تصاویر مختلفی از خاک آمریکا در پاره کردن و سوزاندن کتابی است که یک پنجم مردم جهان به دیده ی مقدسی به آن نگاه می کنند. 

 

 از یک سو این امر در کشوری روی می دهد که خود را طلایه دار دمکراسی و آزادی بیان و نظر می داند و بدین منظور و برای ایجاد بسترهای آزاد اندیشی حداقل به دو کشور مسلمان تجاوزی آشکار انجام داده است و از دیگر سو جمعیت بیش از یک میلیارد مسلمان که این کتاب اثری مقدس و ارزشمند برایشان به حساب می آید و از نظر همان آمریکا مردمی تروریست و فاقد ریشه های آزادی و دمکراسی محسوب می شوند. 

 

و  از حکمت و موهبتی الهی است که این اقدام کودکانه قضاوت در تزویر و ریای سلطه گران جهانی را برای مردم جهان  آسان تر کرده است.

یک پنجم مردم جهان در حین آموزش سواد ؛ در زمان عقد ازدواج ؛ در زمان فوت با آن نجوا می کنند. 

 یک پنجم مردم جهان شاهد قسم قانون گذاران ؛ مجریان و قضات کشور خود به این کتاب هستند. 

 کتابی جامع که درس زندگی می دهد 

 کتابی که حفظ حرمت انسانی بالاترین شعار آن است. 

 کتابی که درآن « انسان » اشرف مخلوقات نامگذاری می شود و آفریننده ی جهان خود را بابت خلق چنان موجودی تحسین می کند. 

 کتابی که سرگذشت متقین و ستمکاران را با روایتی داستان گونه برای بشریت نقل می کند تا عبرتی ماندگار در تاریخ نگارش متنی ماندگار و ادبی باشد. 

 کتابی در اوج فصاحت. 

 کتابی در اوج زیبائی و هندسه ی عبارات. 

 خارج از دایره ی مقدس بودن عنوان یک کتاب برای یک پنجم مردم جهان ؛ نفس اسم یک کتاب آنقدر ارزش دارد که مورد بی حرمتی واقع نشود. 

 در تاریخ بشر بدترین سلاطین و جهانگشایان آنانی بودند که در اوج رذیلت انسانی به کتابسوزی روی آوردند و حافظه ی تاریخی مردمان جهان همیشه از آنان به عنوان سفیه ترین پیشوایان یاد کرده است. 

 فارغ از این اقدام شنیع و بی ارزش در عصر تکنولوژی و ارتباطات و فارغ از همه ی دغدغه های علاقه مندان آن چه که روی داده است بسیار کثیف است و از خاطره ی جامعه ی جهانی پاک نخواهد شد. 

 مردم مسلمان از این واقعه متاسف و خشمگین اند ؛ اما ذره ای تردید ندارند که این امر نیز چون بادی خواهد گذشت. 

الق این اثر جاودان خود در متن زیبای آن حرفی به یادگار نوشته است که هیچ مسلمانی از اقدامات کودکانه ی اینچنینی دل نگران نخواهد شد. رب العالمین در زیباترین تکیه گاه مسلمانان آورده است : « انا نحن نزلنا الذکر و انا  له لحافظون ». ما خود قران را فرو فرستادیم و ما آن را محافظت می کنیم. 

 

این کار غیر اخلاقی بی دینان و یا مذهبی های متعصب دیگر ادیان شایسه ی محکومیت و انزجار است و امید است جهان هیچگاه شاهد تکرار حوادثی اینچنین نباشد. 

 

این موضوع می تواند تلنگری به مسلمانان نیز باشد که قرآن را فقط کتابی مقدس ندانند و با بهره گیری از آیات روشن آن راه و رسم زندگی را براساس آموزه های آن استوار گردانند.  

 

  در انتها این واقعه ی زشت و ناپسند را محکوم و به  پیشگاه حضرت ولی عصر   « ارواحنا له الفدا » و مسلمین جهان تسلیت عرض می کنم.(مهندس مهدي حلاجيان)



:: بازدید از این مطلب : 928
|
امتیاز مطلب : 113
|
تعداد امتیازدهندگان : 33
|
مجموع امتیاز : 33
تاریخ انتشار : 3 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا پیری قدیم - حسین بیگ محمدی وند - پوریا علوی
 

 

 

 

 آن چه در مورد آتش زدن قرآن‎ها در تاریخ مشهور است و بحثی جنجال برانگیز با عنوان «حراق المصاحف» در اوراق نخستین کتب علوم قرآنی و تاریخ قرآن برجای گذاشته؛ در مورد عثمان می‌‎باشد که در اینجا بر این واقعه نظری می‎افکنیم:

 

 

پس از رحلت پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) عده‌ای از صحابیان به جمع آوری و مرتب ساختن سوره‎های قرآن اقدام کردند و هر یک جداگانه مصحفی برای خود تهیه نمودند. بدین ترتیب اختلاف قرائت‎ها و تعداد مصحف‎ها رو به فزونی گذاشت. حذیفة بن یمان در جریان بازگشت از جنگ ارمنستان و آذربایجان و مشاهده اختلاف مسلمانان در قرائت قرآن موضوع را با سعیدبن عاص در میان گذاشت که مردم حمص، قرائت خود را بهتر می‎دانستند. همانگونه که مردم دمشق و کوفه و بصره نیز در مورد قرائت خود بر همین عقیده بودند.1 وی این موضوع را با مردم کوفه که اصحاب و طرفداران ابن مسعود بودند در میان گذاشت که بین او و ابن مسعود درگیری لفظی به وجود آمد.

 

 

 حذیفه تصمیم گرفت موضوع را با عثمان در میان بگذارد و در ملاقات با عثمان از وی خواست که به این امر رسیدگی کند تا امت اسلامی در کتاب خود به بلای خانمان سوز اختلاف گرفتار نشوند.

 

 

پس از هشدار حذیفه، عثمان با مشورت و به دست آوردن نظر صحابیان برای به انجام رساندن این امر، انجمن تشکیل داد. این انجمن به جمع‎آوری مصاحف از مناطق گوناگون و مقابله آن‌ها با یکدیگر و سرانجام نگارش مصحفی واحد، پرداخت که نسخه‎هایی از آن تکثیر و به شهرهای مکه، یمن، بحرین، بصره، شام و کوفه فرستاده شد و یک نسخه به عنوان نسخه امام در مدینه نزد عثمان نگهداری می‎شد.

 

 

سپس عثمان دستور سوزاندن دیگر مصحف‎ها را داد و مردم را ملزم به قرائت بر طبق این مصحف‎های خاص کرد.2 از آنجا که این کار عثمان مورد انتقاد قرار گرفت و حتی پس از مرگ وی نیز ادامه یافت. عالمان اهل سنت بر آن شدند تا به توجیه این کار وی بپردازند که او با مشورت صحابیان دست به این کار زده است. و امام علی(علیه‌السلام) نیز با تدوین و جمع آوری قرآن و یکی کردن مصاحف موافق بود.3

 

 

آنچه در منابع روایی شیعه در این زمینه نقل شده حکایت از آن دارد که حضرت علی(علیه‌السلام) اصل یکسان سازی مصحف‎ها را مورد تأیید قرار داده است که این مورد تأیید شیعه و سنی است، اما در مورد سوزاندن سایر قرآن‌ها اختلاف است و در بیشتر آثار روایی شیعه بر این امر خرده‌گیری شده است، علمای اهل تسنن در صدد بر آمدند که این کار  عثمان را به گونه‌ای توجیه کنند که او قرآن‌ها را نسوزاند و با وسایل دیگری مثلا آب و سرکه آن‌ها را محو کرد. ولی آنچه بیش از هر مسئله‌ای در طی همان اسناد جلب نظر می‌کند؛ این است که عثمان مصاحف دیگران را سوزانده است.

 

 

 

 

خصوصیات مصاحف عثمان

 

 

این مصاحف طبق دستور عثمان عاری از هر گونه علائم املایی اعم از اعراب و نقطه‌گذاری، حروف متشابه و اسماء، سور و علائم جدایی آیات بوده است و علاوه بر این موارد، مصحف عثمان از هر گونه گزارش و توضیح و تفسیر نیز خالی بود.

 

 

این مصحف بدان دلیل از این علائم خالی بود که بتواند نسبت به قراآت مختلف انعطاف پذیر و معتبر باشد.4

 

 

نتیجه

 

 

 

 

 

کار توحید مصاحیف، کار ارزنده‌ای بوده و مورد حمایت و تایید حضرت علی(علیه‌السلام) بوده است. کما این که ایشان فرمودند که اگر من هم جای عثمان بودم همین کار را می‌کردم. چرا که اگر این عمل انجام نمی‌شد اختلاف لهجه‌ها باعث می‌شد که در قرائت و نوشتار قرآن، اختلاف بسیاری ایجاد شود و در نتیجه امروز بعد از 1400 سال قرآن واحدی در دست نمی‌داشتیم.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 957
|
امتیاز مطلب : 109
|
تعداد امتیازدهندگان : 34
|
مجموع امتیاز : 34
تاریخ انتشار : 3 آذر 1389 | نظرات ()